wtorek, 21 maj 2019 09:47

Francuski rynek drobiu ekologicznego - jak wyróżnić się na półce sklepowej dzięki opakowaniom zgodnym z warunkami zrównoważonego rozwoju?

Napisał
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Francuska firma „Bodin Bio”, członek grupy Galliance (Terrena), od roku 1979 specjalizuje się w wytwarzaniu ekologicznych produktów drobiarskich na rynek francuski, stale poszukując możliwości wprowadzania innowacji. Spółka generuje obrót w wysokości 58 mln Euro i w ostatnich latach nastąpił jej znaczny rozwój. W roku 2016 wzrost sprzedaży wyniósł 10%. 

Przełamanie status quo

 Przy wielkości produkcji 6 000 ton kurczaków rocznie Bodin jest jedynym producentem drobiu we Francji, wytwarzającym wyłącznie produkty ekologiczne i jest liderem na tym rynku z 40% udziałem. Dzięki takiej aktywności  firma powinna czuć się usatysfakcjonowana dotychczas osiągniętymi wynikami. Ale Bodin ma w swojej naturze nieustanne  zmiany na lepsze, a kurczowe trzymanie się status quo nie wchodzi w rachubę. 

Bodin  uważa, że przekroczenie obecnie osiągniętego poziomu sprzedaży może nastąpić dzięki zastosowaniu dwóch kluczowych metod - zrównoważonego rozwoju i zróżnicowania. Bodin podejmuje się zachowania zrównoważonego łańcucha dostaw, nienagannego dobrostanu zwierząt, ochrony środowiska i zdrowego, bezpiecznego produktu w każdej fazie jego wytwarzania i dystrybucji. Spółka jest również świadoma konieczności ograniczania emisji dwutlenku węgla powstającego w procesie produkcji.

Część DNA firmy Bodin stanowi jej społeczna odpowiedzialność i jest nierozerwalnie związana z ekologiczną marką jej produktów. 

Spółka Bodin wykorzystuje wszelkie możliwości podnoszenia poziomu świadomości swoich hodowców, detalistów i konsumentów.

Jeśli chodzi o różnicowanie produktów, francuskie półki detaliczne z produktami drobiowymi mogą być bardziej atrakcyjne wizualnie i przyciągające uwagę konsumenta. 

Bodin doszedł do przekonania, że może zreorganizować rynek i mając wzgląd na jego żywotne interesy radykalnie zmienić dotychczasową ofertę produktów drobiarskich w porównaniu z jej obecnym stanem występującym w handlu. 

Wykorzystanie rosnącego rynku ekologicznego 543629 ESCALOPE EXTRA FINE CANARD x1 PICO

Bodin działa na znaczących i konkurencyjnych rynkach Francji, Niemiec i Beneluksu. W Europie spożycie mięsa drobiowego znacznie wzrosło w bieżącym stuleciu, zwiększając się o 7,2 kg na osobę w latach 2000–2014. Jest to odzwierciedleniem ogólnej tendencji wzrostu w całym przemyśle spożywczym.

 W roku 2015 spożycie drobiu we Francji wyniosło 1,7 mln ton. Wzrostowi konsumpcji towarzyszą postępujące oczekiwania konsumentów produktów drobiowych. Istnieje więc potrzeba uwzględnienia wysokich wymagań dotyczących użyteczności i atrakcyjnego sposobu ich prezentacji. Firma Bodin zareagowała na te zmiany poprzez wprowadzanie istotnych przeobrażeń w sposobie konfekcjonowania swoich produktów. 

Europejski rynek ekologiczny systematycznie rośnie wraz z oczekiwaniami konsumentów. Pokazują to dane Instytutu Badań Rolnictwa Ekologicznego (FiB). W  roku 2015 wartość sprzedaży wzrosła o 13% i osiągnęła niemal 30 mld euro. Prawie wszystkie główne rynki cieszyły się dwucyfrowym tempem wzrostu. Niemcy to największy rynek ekologiczny w Europie (8,6 mld Euro), następnie Francja (5,5 mld Euro), Wielka Brytania (2,6 mld Euro) i Włochy (2,3 mld Euro).

Coraz większa liczba przetwórców drobiu zdaje sobie sprawę z tego wzrostu i usiłuje wejść na rynek ekologiczny producentów, co oczywiście zwiększa liczbę potencjalnych konkurentów dla Spółki Bodin.

Spółka Bodin, po ośmioletniej współpracy z dostawcą opakowań, nawiązała nowy kontakt z firmą Sealed Air z zamiarem wprowadzenia radykalnych zmian w zakresie pakowania swoich ekologicznych produktów. 

 Przez kilka lat Bodin pakował całą gamę swoich produktów w zmodyfikowanej atmosferze (MAP) używając tradycyjnych tacek o znacznej wysokości, szerokości i długości i dużej, niewykorzystanej przestrzeni pomiędzy produktem i górną folią. Ta klasyczna metoda pakowania nie sprawdziła się jednak w praktyce. 

Pomimo zastosowania bardziej efektywnego wariantu opakowań „skin”, Bodin nadal miał oczekiwania, że można zastosować jeszcze lepsze rozwiązanie. 

W swoim centrum innowacji i obsługi klienta w Paryżu - Packforum® - firma Sealed Air umożliwiła spółce Bodin określić i przetestować nowe rozwiązania opakowaniowe, które wykazywały większe zalety w zakresie zrównoważonego rozwoju w porównaniu z aktualnie stosowanymi.

Wyróżniające się rozwiązania wybrane przez spółkę Bodin do zastosowania w pakowaniu jej produktów w pełnym zakresie dotyczyły opakowań próżniowych typu „skin” marki Cryovac® „Darfresh® on Tray” oraz nowych, górnych folii Cryovac® „Darfresh®  TP200T”.

Zapewnienie zrównoważenia i zróżnicowania

Obie innowacje wprowadzone w zakresie opakowań okazały się bardzo ważne dla spółki Bodin, dowodząc jej troski i odpowiedzialności jako producenta wyrobów ekologicznych, jak również z punktu widzenia wyróżnienia swoich produktów na półkach sklepowych spośród oferty firm konkurencyjnych.

Jeżeli chodzi o kompensację kosztów, tace mono -PP (stanowiące najcięższą część całkowitej masy opakowania) Cryovac® Darfresh® umożliwiają, w przypadku zorganizowanego odbioru, poddanie ich pełnemu recyklingowi.

Przejście do rewolucyjnej technologii pakowania próżniowego „Darfresh on Tray” spowodowało zmniejszenie ilości wykorzystywanej folii o 35% w porównaniu ze stosowanym wcześniej tradycyjnym pakowaniem, a ilość niewykorzystanej folii została całkowicie wyeliminowana.

Takie oszczędności mogą być prezentowane klientom jako dowód proekologicznej postawy firmy Bodin.

Wprowadzenie zielonej, ekologicznej tacy z mono -PP (polipropylenowej) również zadziałało jako wizualny wyznacznik zrównoważonego i ekologicznego podejścia i umożliwiło łatwiejszą identyfikację w centrach recyklingu za pomocą kamery laserowej.

Często w sklepach z ekologiczną żywnością ma miejsce wolniejsza rotacja produktów, co związane jest z manualną obsługą ze szkodą dla produktu i jego opakowania. W przypadku opakowań „Darfresh on Tray” nie ma takiego problemu. Produkt niezmiennie zachowuje atrakcyjny wygląd na sklepowej półce. 

Skuteczne zgrzewanie opakowań „Darfresh on Tray” z górna folią „Cryovac Darfresh TP200T” eliminuje nieszczelności i wycieki i umożliwia pionową ekspozycję produktu. Dzięki temu żywość wygląda bardziej atrakcyjnie i przyciąga uwagę klientów, a jednocześnie pozwala zaoszczędzać miejsce na półkach sklepowych i zapewniać bezpieczeństwo produktów spożywczych.

Wprowadzanie wymiernych usprawnień

Marion Richard, Dyrektor Marketingu w firmie Bodin, powiedziała:  Mamy kompleksowe podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu, które obejmuje cały łańcuch, od hodowców po sprzedaż w sklepie. Nasze opakowania muszą odzwierciedlać ducha i wartości Bodin. Zdecydowaliśmy się zastosować system „Darfresh on Tray” i nowe, najlepsze folie „Darfresh TP200T”, ponieważ są one całkowicie zgodne z naszymi wartościami i celami zrównoważonego rozwoju. Zmniejszenie ilości odpadów i poprawa prezentacji produktów na półkach są dla nas obligatoryjne, a firma Sealed Air, dzięki swoim innowacjom, zapewniła nam wszystkie te korzyści.”

Po wprowadzeniu nowych opakowań sprzedaż znacznie wzrosła. Produkty Bodin można teraz znaleźć w specjalistycznych sieciach detalicznych takich jak „LePicoreur” oraz w tradycyjnym handlu detalicznym, takim jak „Nature de France”. 

Nowe rozwiązania „Darfresh on Tray” dokładnie odpowiedziały na oczekiwania rynkowe od spółki Bodin oraz na to, jak firma chciała być postrzegana z perspektywy jej korporacyjnej strategii. Potrzeba bycia jak najbardziej zrównoważonym graczem na rynku została zrealizowana i moc handlowa Bodin wzrastała w miarę, jak jej produkty stawały się bardziej zróżnicowane i widoczne na półkach sklepowych.

Osoba kontaktowa: 

Maciej Gierszewski CMYK SA FoodCare

Business Development Manager

Central Europe 

Food Care

Sealed Air Polska Sp. z o.o.

ul.Ożarowska 28A, Duchnice

05-850 Ożarów Mazowiecki

tel. +48 227315901, kom. +48602505909

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Czytany 495 razy

Prenumerata

Teraz prenumeratę roczną  dostaniesz z fantastyczną zniżką...

Mięsne Technologie 3/2019 JESIEŃ

mieso 3 2019 www 1

Mięsne Technologie 2/2019 LATO

 miesne technologie 2 2019 www 1 min

Mięsne Technologie 1/2019 WIOSNA

 mieso 1 2019 www 1
  • Technologia pakowania mięsa +

    Zmieniający się w ostatnich latach styl życia społeczeństwa wymusza oferowanie konsumentowi żywności „wygodnej" i to pod wieloma względami. Dotyczy to Więcej...
  • Próżnia a czas przydatności do spożycia +

    Utrzymanie jakości i trwałości mięsa jest jednym z ważniejszych celów pakowania w przemyśle mięsnym. Jakość dla konsumenta kryje się w Więcej...
  • Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków +

    Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków o działaniu przeciwdrobnoustrojowymi przeciwutleniającym w przetwórstwie mięsa Wyroby mięsne, zwłaszcza nie poddane peklowaniu, są podatne na zmiany Więcej...
  • Atmosfery ochronne w przetwórstwie żywności pochodzenia zwierzęcego +

    Żywność to bardzo wrażliwa substancja biologiczna, narażona na zniszczenie zarówno przez czynniki mikrobiologiczne jak i procesy chemiczne. Psucie żywności w Więcej...
  • PRODUKCJA POD LUPĄ IT +

    Sektor mięsny wymaga od dostawców i integratorów rozwiązań IT specyficznego podejścia, wymuszanego przez niestandardowy proces produkcji - najpierw odbywa się rozbiór, Więcej...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11