czwartek, 02 styczeń 2020 12:38

Pakować czy marnować?

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Europejscy konsumenci zapytani, jakie czynniki szkodzące środowisku najbardziej ich niepokoją odpowiadają, że plastik (88% respondentów) oraz ilość marnowanej żywności (81% respondentów). To pokazuje, że problemami plastiku i marnowania żywności trzeba zajmować się jednocześnie, aby uzyskać istotną zmianę zarówno dla klientów, jak i dla środowiska.

W czerwcu 2019 r. została wydana unijna dyrektywa w sprawie ograniczenia użycia plastików jednorazowego użytku. Dyrektywa wyraźnie definiuje o jakich plastikach mowa, są to m.in.: plastikowe  talerze i sztućce, słomki do napojów, mieszadła, kubki. Jednak w powszechnej opinii termin ten jest błędnie rozumiany i każdy „plastik” postrzegany jest jako zbędny i szkodzący środowisku.

Różnica pomiędzy „plastikami” polega na funkcji, jakie one spełniają i czy mogą być łatwo zastąpione innym materiałem uznawanym za bardziej przyjazny dla środowiska. Bez problemu użyjemy kubka papierowego zamiast plastikowego do kawy kupionej na stacji benzynowej. Ale czy podobna zamiana sprawdzi się w przypadku mięsa czy ryb sprzedawanych w sklepie?

PLASTIK PLASTIKOWI NIERÓWNY

Dlatego w branży opakowań, popularny staje się termin „niezbędnych opakowań do żywności”. Opakowania takie zapewniają bezpieczeństwo żywności od przetwórcy do konsumenta, wydłużają okres przydatności do spożycia i dzięki temu ograniczają marnowanie żywności.

sealed2

Niezbędne opakowania do żywności są tak projektowane, aby chronić jakość i zapewnić bezpieczeństwo żywności w całym łańcuchu dostaw: od produkcji do dystrybucji, od sprzedaży na półce po przygotowanie do spożycia. Pełnią specjalne funkcje, jak na przykład ochrona żywności przed tlenem, wilgocią czy bakteriami. Dzięki swojej trwałości są one niezbędne do transportu produktów żywnościowych. Opakowania takie chronią zdrowie konsumentów i pomagają ograniczyć marnowanie żywności. 

Tak więc, przeznaczenie i funkcje definiują niezbędne opakowania do żywności i to odróżnia je od plastików jednorazowego użytku, o których mówi ustawa unijna.

KORZYŚCI Z OPAKOWAŃ PLASTIKOWYCH

Lekkość i elastyczność

W porównaniu z materiałami do pakowania żywności, takimi jak szkło, karton lub metal, opakowania plastikowe są znacznie lżejsze, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów. Mniejsza waga opakowania nie tylko przyczynia się do obniżenia kosztów wysyłki, ale także takie elastyczne opakowanie lepiej pasuje do pojemników używanych w transpocie, dzięki czemu można zoptymalizować liczbę przewożonych opakowań żywności. 

Trwałość

Materiały do pakowania wykonane na przykład z PET mają większą wytrzymałość mechaniczną niż szkło lub metal, a przy tym pozostają elastyczne, co dodaje im trwałości. Takie opakowanie jest odporne na pękanie, przebicie lub rozdarcie, co wystawiałoby łatwo psującą się żywność na działanie tlenu lub zanieczyszczeń.

Jak pakować, żeby nie marnować żywności? sealed3

Europejscy sprzedawcy deklarują, że w ich sklepach marnuje się średnio 25% mięsa. Głównymi tego przyczynami są przeterminowanie –  tak stwierdziło średnio 30% respondentów w Europie, zepsucie (21%) oraz uszkodzenie (19%). Te trzy największe zródła marnowania żywnosci w handlu detalicznym można z łatwością opanować i znacząco zredukować za pomocą odpowiednich opakowań. 

Również rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i nowe ustawodawstwo unijne skłaniają producentów żywności do przechodzenia na technologie opakowań wykorzystujące plastik w bardziej oszczędny i wydajny sposób. 

Godne uwagi są opakowania próżniowe typu „skin”, które dopasowują się do kształtu danego kawałka mięsa i w konsekwencji można zredukować ilość potrzebnego plastiku. Dzięki doskonałym właściwościom barierowym, wydłużają one czas przydatności produktu do spożycia. Ich trwałość i elastyczność zapewnia wyrobom mięsnym doskonałą ochronę zarówno w transporcie, jak i na półkach sklepowych.

Wszystkie te cechy opakowań próżniowych sprawiają, że zmniejsza się marnowanie żywności, a konsumenci doceniają proekologiczne starania producentów i detalistów.

Korzyści finansowe i wizerunkowe

Europejscy sprzedawcy oceniają, że rentowność ich sklepów poprawiłaby się o 21%, gdyby mogli ograniczyć wyrzucanie przeterminowanej lub zepsutej żywności. 

Mimo trwającej debaty na temat plastiku aż 70% konsumentów w Europie twierdzi, że mieliby lepszą opinię o sklepie, który promowałby produkty żywnościowe zapakowane w sposób zapewniający ich optymalną świeżość i dzięki temu przyczyniał się do ograniczenia marnowania żywności. 

Źródła:

- Klienci sklepów spożywczych a marnowanie żywnosci w Europie” – badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Sealed Air przez Harris Poll w 2016 r. i powtórzone w 2018 r. w celu ustalenia zmian w podejściu do problemu i jego postrzeganiu.

- Marnowanie żywności w europejskim handlu detalicznym – badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Sealed Air przez Planet Retail w 2018 r.

 

 Maciej Gierszewski, Business Development Manager, Sealed Air 

CBFP

 

 

 

Czytany 349 razy

Prenumerata

Teraz prenumeratę roczną  dostaniesz z fantastyczną zniżką...

Mięsne Technologie 3/2019 JESIEŃ

mieso 3 2019 www 1

Mięsne Technologie 2/2019 LATO

 miesne technologie 2 2019 www 1 min

Mięsne Technologie 1/2019 WIOSNA

 mieso 1 2019 www 1
  • Próżnia a czas przydatności do spożycia +

    Utrzymanie jakości i trwałości mięsa jest jednym z ważniejszych celów pakowania w przemyśle mięsnym. Jakość dla konsumenta kryje się w Więcej...
  • Technologia pakowania mięsa +

    Zmieniający się w ostatnich latach styl życia społeczeństwa wymusza oferowanie konsumentowi żywności „wygodnej" i to pod wieloma względami. Dotyczy to Więcej...
  • Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków +

    Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków o działaniu przeciwdrobnoustrojowymi przeciwutleniającym w przetwórstwie mięsa Wyroby mięsne, zwłaszcza nie poddane peklowaniu, są podatne na zmiany Więcej...
  • Atmosfery ochronne w przetwórstwie żywności pochodzenia zwierzęcego +

    Żywność to bardzo wrażliwa substancja biologiczna, narażona na zniszczenie zarówno przez czynniki mikrobiologiczne jak i procesy chemiczne. Psucie żywności w Więcej...
  • PRODUKCJA POD LUPĄ IT +

    Sektor mięsny wymaga od dostawców i integratorów rozwiązań IT specyficznego podejścia, wymuszanego przez niestandardowy proces produkcji - najpierw odbywa się rozbiór, Więcej...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13