Przełamanie status quo
Przy wielkości produkcji 6 000 ton kurczaków rocznie Bodin jest jedynym producentem drobiu we Francji, wytwarzającym wyłącznie produkty ekologiczne i jest liderem na tym rynku z 40% udziałem. Dzięki takiej aktywności firma powinna czuć się usatysfakcjonowana dotychczas osiągniętymi wynikami. Ale Bodin ma w swojej naturze nieustanne zmiany na lepsze, a kurczowe trzymanie się status quo nie wchodzi w rachubę.
Bodin uważa, że przekroczenie obecnie osiągniętego poziomu sprzedaży może nastąpić dzięki zastosowaniu dwóch kluczowych metod - zrównoważonego rozwoju i zróżnicowania. Bodin podejmuje się zachowania zrównoważonego łańcucha dostaw, nienagannego dobrostanu zwierząt, ochrony środowiska i zdrowego, bezpiecznego produktu w każdej fazie jego wytwarzania i dystrybucji. Spółka jest również świadoma konieczności ograniczania emisji dwutlenku węgla powstającego w procesie produkcji.
Część DNA firmy Bodin stanowi jej społeczna odpowiedzialność i jest nierozerwalnie związana z ekologiczną marką jej produktów.
Spółka Bodin wykorzystuje wszelkie możliwości podnoszenia poziomu świadomości swoich hodowców, detalistów i konsumentów.
Jeśli chodzi o różnicowanie produktów, francuskie półki detaliczne z produktami drobiowymi mogą być bardziej atrakcyjne wizualnie i przyciągające uwagę konsumenta.
Bodin doszedł do przekonania, że może zreorganizować rynek i mając wzgląd na jego żywotne interesy radykalnie zmienić dotychczasową ofertę produktów drobiarskich w porównaniu z jej obecnym stanem występującym w handlu.
Wykorzystanie rosnącego rynku ekologicznego
Bodin działa na znaczących i konkurencyjnych rynkach Francji, Niemiec i Beneluksu. W Europie spożycie mięsa drobiowego znacznie wzrosło w bieżącym stuleciu, zwiększając się o 7,2 kg na osobę w latach 2000–2014. Jest to odzwierciedleniem ogólnej tendencji wzrostu w całym przemyśle spożywczym.
W roku 2015 spożycie drobiu we Francji wyniosło 1,7 mln ton. Wzrostowi konsumpcji towarzyszą postępujące oczekiwania konsumentów produktów drobiowych. Istnieje więc potrzeba uwzględnienia wysokich wymagań dotyczących użyteczności i atrakcyjnego sposobu ich prezentacji. Firma Bodin zareagowała na te zmiany poprzez wprowadzanie istotnych przeobrażeń w sposobie konfekcjonowania swoich produktów.
Europejski rynek ekologiczny systematycznie rośnie wraz z oczekiwaniami konsumentów. Pokazują to dane Instytutu Badań Rolnictwa Ekologicznego (FiB). W roku 2015 wartość sprzedaży wzrosła o 13% i osiągnęła niemal 30 mld euro. Prawie wszystkie główne rynki cieszyły się dwucyfrowym tempem wzrostu. Niemcy to największy rynek ekologiczny w Europie (8,6 mld Euro), następnie Francja (5,5 mld Euro), Wielka Brytania (2,6 mld Euro) i Włochy (2,3 mld Euro).
Coraz większa liczba przetwórców drobiu zdaje sobie sprawę z tego wzrostu i usiłuje wejść na rynek ekologiczny producentów, co oczywiście zwiększa liczbę potencjalnych konkurentów dla Spółki Bodin.
Spółka Bodin, po ośmioletniej współpracy z dostawcą opakowań, nawiązała nowy kontakt z firmą Sealed Air z zamiarem wprowadzenia radykalnych zmian w zakresie pakowania swoich ekologicznych produktów.
Przez kilka lat Bodin pakował całą gamę swoich produktów w zmodyfikowanej atmosferze (MAP) używając tradycyjnych tacek o znacznej wysokości, szerokości i długości i dużej, niewykorzystanej przestrzeni pomiędzy produktem i górną folią. Ta klasyczna metoda pakowania nie sprawdziła się jednak w praktyce.
Pomimo zastosowania bardziej efektywnego wariantu opakowań „skin”, Bodin nadal miał oczekiwania, że można zastosować jeszcze lepsze rozwiązanie.
W swoim centrum innowacji i obsługi klienta w Paryżu - Packforum® - firma Sealed Air umożliwiła spółce Bodin określić i przetestować nowe rozwiązania opakowaniowe, które wykazywały większe zalety w zakresie zrównoważonego rozwoju w porównaniu z aktualnie stosowanymi.
Wyróżniające się rozwiązania wybrane przez spółkę Bodin do zastosowania w pakowaniu jej produktów w pełnym zakresie dotyczyły opakowań próżniowych typu „skin” marki Cryovac® „Darfresh® on Tray” oraz nowych, górnych folii Cryovac® „Darfresh® TP200T”.
Zapewnienie zrównoważenia i zróżnicowania
Obie innowacje wprowadzone w zakresie opakowań okazały się bardzo ważne dla spółki Bodin, dowodząc jej troski i odpowiedzialności jako producenta wyrobów ekologicznych, jak również z punktu widzenia wyróżnienia swoich produktów na półkach sklepowych spośród oferty firm konkurencyjnych.
Jeżeli chodzi o kompensację kosztów, tace mono -PP (stanowiące najcięższą część całkowitej masy opakowania) Cryovac® Darfresh® umożliwiają, w przypadku zorganizowanego odbioru, poddanie ich pełnemu recyklingowi.
Przejście do rewolucyjnej technologii pakowania próżniowego „Darfresh on Tray” spowodowało zmniejszenie ilości wykorzystywanej folii o 35% w porównaniu ze stosowanym wcześniej tradycyjnym pakowaniem, a ilość niewykorzystanej folii została całkowicie wyeliminowana.
Takie oszczędności mogą być prezentowane klientom jako dowód proekologicznej postawy firmy Bodin.
Wprowadzenie zielonej, ekologicznej tacy z mono -PP (polipropylenowej) również zadziałało jako wizualny wyznacznik zrównoważonego i ekologicznego podejścia i umożliwiło łatwiejszą identyfikację w centrach recyklingu za pomocą kamery laserowej.
Często w sklepach z ekologiczną żywnością ma miejsce wolniejsza rotacja produktów, co związane jest z manualną obsługą ze szkodą dla produktu i jego opakowania. W przypadku opakowań „Darfresh on Tray” nie ma takiego problemu. Produkt niezmiennie zachowuje atrakcyjny wygląd na sklepowej półce.
Skuteczne zgrzewanie opakowań „Darfresh on Tray” z górna folią „Cryovac Darfresh TP200T” eliminuje nieszczelności i wycieki i umożliwia pionową ekspozycję produktu. Dzięki temu żywość wygląda bardziej atrakcyjnie i przyciąga uwagę klientów, a jednocześnie pozwala zaoszczędzać miejsce na półkach sklepowych i zapewniać bezpieczeństwo produktów spożywczych.
Wprowadzanie wymiernych usprawnień
Marion Richard, Dyrektor Marketingu w firmie Bodin, powiedziała: „Mamy kompleksowe podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu, które obejmuje cały łańcuch, od hodowców po sprzedaż w sklepie. Nasze opakowania muszą odzwierciedlać ducha i wartości Bodin. Zdecydowaliśmy się zastosować system „Darfresh on Tray” i nowe, najlepsze folie „Darfresh TP200T”, ponieważ są one całkowicie zgodne z naszymi wartościami i celami zrównoważonego rozwoju. Zmniejszenie ilości odpadów i poprawa prezentacji produktów na półkach są dla nas obligatoryjne, a firma Sealed Air, dzięki swoim innowacjom, zapewniła nam wszystkie te korzyści.”
Po wprowadzeniu nowych opakowań sprzedaż znacznie wzrosła. Produkty Bodin można teraz znaleźć w specjalistycznych sieciach detalicznych takich jak „LePicoreur” oraz w tradycyjnym handlu detalicznym, takim jak „Nature de France”.
Nowe rozwiązania „Darfresh on Tray” dokładnie odpowiedziały na oczekiwania rynkowe od spółki Bodin oraz na to, jak firma chciała być postrzegana z perspektywy jej korporacyjnej strategii. Potrzeba bycia jak najbardziej zrównoważonym graczem na rynku została zrealizowana i moc handlowa Bodin wzrastała w miarę, jak jej produkty stawały się bardziej zróżnicowane i widoczne na półkach sklepowych.
Osoba kontaktowa:
Maciej Gierszewski
Business Development Manager
Central Europe
Food Care
Sealed Air Polska Sp. z o.o.
ul.Ożarowska 28A, Duchnice
05-850 Ożarów Mazowiecki
tel. +48 227315901, kom. +48602505909
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.